Friday, December 23, 2011

22/12/2011

Hari ni.......sume org thu...result PMR kluar..hermm...wlaupun xdpt full 9A..tp,aq terima seadanya...tntu ad hkmah disebaliknya...wlaubgaimanapn,aq happy!...ke mana aq selepas ini?hermm...mtstm??...haha...insyaAllah...~
Ni foto2 4 the last t!me (maybe) aq jejakkan kaki kt Mts BKB....say0nara..~~









(tata Mun...wlaupn aq xsuko ko mg..=) )









( tmpt thobur d bngunn MAIP)





(ko-op...tmpt jual moore2..=) )





Monday, December 19, 2011

Ke mana aq selepas ini...??

Huh..hati ini masih tertanya-tanya...'nk g skoloh mno ni..??mtstm??entahlah...' apa2pun,tgk result luu....tata mts bee kay bee...~_~...3 tahun kita bersama...........~


(aspur! maip n mts....)

MTSBKB punye citer......gna melodi lgu 'Jalur Gem!lang'...

Pdg b'lembu semangat jihad
oren dan hitan bomba terbakar
bulat berseri Ustaz Rozu kami
Quran perpaduan mts ini

30 juzu' akn ditawan
Lata Belatan kami dah redah
membawa semangat pasukan bomba
semarak suara Amni Azharan

.....

61 kakak form 2 nyer
entah brp budak form 1 nyer
1 platun 8 pelatih
i2 sebab bomba dah kalah!

budoq mts mcm2 perangai
buat ustazah sokmo pening kpala
kebisingan...
kenakalan...
Quran menjana kami semua

....

itik,ayam...
lembu,kambing...
kucing,bangau...
di zoo mts.

lagu ni direka time form 2..huh..^^




Saturday, December 17, 2011

c0py n paste..

PESANAN BUAT ADAM :
Jangan gurau sebarangan dengan hati perempuan. Mungkin nampak teguh, tapi hakikatnya hati ini mudah terusik.

“Jangan menyentuh jika tidak berniat mahu memetik.” !

Thursday, November 10, 2011

Fiksyen 302



"Jangan percaya ! Jangan percaya pada sesiapa pun yang mengaku secara sukarela sebagai pembunuh kejam . "
~akn keluar hujung tahun ni...bulan Disember...
~sape2 yg berminat dgn RAM punye karya..bolehla join group ni di faceb0ok..Ramlee Awang murshid Books Club atau http://www.facebook.com/groups/ramfc/

Thursday, October 13, 2011

FrienDsHiP


Don't walk infront of me,
I may not follow,
Don't walk behind me,
I may not lead,
Just walk beside me,
and be my friend.

Friday, September 2, 2011

SeLaMaT Hari Raya

hye..^-^
selmt hr rya sy ucpkan kpd..sape2lah...wlaupn rya yg sbnrnya dh lps...
hermm....
kpd semua cal0n PMR,SPM n bla3...
wt m0lep desh..
g0od luck....
ma,abah/umi,abi/ayah,ibu/...d0akan kejayaan kami................

Friday, August 5, 2011

insan yang bergelar wanita...

Al-Khawarizmi (ahli matematik) ditanya tentang wanita. Ia menjawab:

Kalau wanita mempunyai akhlak baik & agama serta cara berfikir positif, maka ia adalah angka 1...

Kalau ia juga cantik maka imbuhkan 0, jadi 10...

Kalau ia juga punya harta, imbuhkan lagi 0, jadi 100...

Kalau ia pintar & cerdas, imbuhkan lg 0, jadi 1000...

Jika seorang wanita memiliki semuanya tapi tdk memiliki yg pertama maka ia hanya


"000"...

bacalah kalo nak tahu gak...

Tips yang saya ingin kongsikan pada kali ini adalah cara untuk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita akan dapat tahu muka surat setiap juzuk Al-Quran. Jom kita belajar sama-sama.

Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 6 di halaman yang ke berapa, buat camni...
6-1 = 5. 5 perlu didarab dengan 2 jadi 5 x 2 = 10
Letakkan nombor 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 6 berada pada halaman 102.
Tak paham???

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 14 di halaman ke berapalah agak-agaknya, buat camni...
14-1 = 13, 13 perlu didarab dengan 2 jadi 13 x 2 = 26
Letakkan nombor 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 14 ada pada halaman 262. Tak percaya? Pergi amik wuduk, buka Al-Quran tengok sendiri betul ke tak. Pastu baca la sikit ayat tu, tak pasal-pasal dapat pahala. Kan?

Contoh 3
Ni contoh last, kalau tak faham lagi tak tahu la. Saya ambil Juzuk 27, buat cam tadi jugak...
27-1 = 26, 26 perlu didarab dengan 2 jadi 26 x 2 = 52
Letakkan nombor 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 27 adalah pada halaman 522.
Sekarang lihat pada Al-Quran dan anda akan lihat Juzuk 27 bermula pada halaman 522.

Subhanallah! Inilah disebalik kemukjizatan Al-Quran. Sama-sama kita kongsikan kepada kawan-kawan kita, keluarga kita supaya kita sama-sama mendapat ganjaran dari Allah swt.

Takkan baca je kot? Share la kat kawan-kawan...

Wednesday, August 3, 2011

Kawallah Kemarahan !!!

Ada seorang pemuda yg sangat pemarah.Dia tidak mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja.Pada suatu hari,bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku."Untuk apakah paku-paku ini ayah?"Tanya pemuda tersebut."Setiap kali kamu marah , kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ni , bagi melepaskan kemarahanmu"jawab ayahnya.

Pada hari pertama sahaja,pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut.Selepas beberapa minggu , setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya daripada memukul paku menembusi tembok tersebut.Akhirnya tibalah pada suatu hari , di mana pemuda tersebut tidak marah , walau sekali pun.

Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira.Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu , pasal setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.

Hari berganti hari akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku tersebut.Pemuda tersebut lantas membaritahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangga.

Bapanya lantas memimpin tangan anaknya ke tembok tersebut dan berkata, " Kau telah melakukan dengan baik , anakku , tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok tersebut.Tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya.Apabila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah , ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka , sama seperti ini.Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya.Tetapi ingatlah , tak kisah berapa kali kau mohon maaf dan menyesal atas perbuatanmu , namun lukanya masih tetap ada.Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal!"

Sunday, July 17, 2011

H0w t0 impr0ve Self-esteem...

Most teenagers equate self-esteem with their looks.However,self-esteem is much more than just taking pride in your appearance.In order to build up your self-esteem,you must empower yourself.

Reflect on what you are really good at and concentrate on that.Enjoy whatever you do,build up on your abilities and take pride in the new skill that you develop and the talents that you already posses.

Avoid having negative thoughts about yourself and refrain from dwelling on failures.Learn from mistakes and move on,improving as you go along.

Always set goals for yourself.Think about what you would like to accomplish and make an action plan.Set realistic goals that you can achieve and don't try to expect the impossible.It is certainly good to aim high,but always see that your goals are within reach.

Make a significant cntribution such as teaching a classmate who is having trouble understanding.When you feel that your contribution is helping to make a difference,there is a perceptible rise in your self-esteem.

Teenagers with high self-esteem generally feel happier and fulfilled.They find it easier to deal with failures and are usually able to stick with something till they succeed.

*self-esteem-keyakinan diri
*equate-menyamakan
*contribution-sumbangan

Friday, July 8, 2011

Anatomi Seorang Sahabat

Mata : Sentiasa melihat anda seadanya
Sentiasa melihat yang terbaik dalam diri anda

Telinga : Sentiasa bersedia untuk mendengar
Memberikan perhatian pada setiap apa yang dituturkan

Mulut : Berkata benar dan jujur dalam memberi pandangan
Menjadi mulut anda sekiranya anda tidak boleh berkata-kata jujur dalam setiap tutur kata

Bahu : Akan menjadi kekuatan anda tatkala anda tidak mampu membawanya lagi
Sentiasa menjadi sandaran tatkala anda dalam kesedihan

Tangan : Sentiasa memberi pelukan mesra tatkala anda memerlukan
Seniasa membuat anda selesa
Menarik anda bangun ketika anda jauh

Hati : Mencintai anda tanpa syarat
Anda sentiasa diingati olehnya setiap waktu

Kaki : Berjalan bersama anda sepanjang hidupnya
Menjadi sahabat anda yang paling baik


Friday, June 10, 2011

n0vel...



Bilalah aq blh memilikinya....

Thursday, June 9, 2011

Mengingati....~

Mengingati teman tanda persahabatan...
Mengingati mati tanda kekuatan iman...
Mengingati akhirat semulia-mulia ingatan...
Mengingati Allah itulah ketenangan...
walau gagal mne pun kita,terimalah dengan redha kerana ada hikmah disebaliknya...

Wednesday, June 8, 2011

Apa i2 KaWaN?

Apa itu 'KAWAN'?
Mungkin macam iklan :



ALI CAFE :
"TeMan SeJaTi SeNtiaSa Di HaTi".


atau,
FAIR & L0VELY :
"Tiap HaRi SaYaNg".



tapi..0rg tua2 cakap,kawan 2 bahaya!



macam iklan ASTRO :
"MaCam-maCaM aDa...."



apa-apa pun :
"AiMan xkiSah..."



Tp,bagi saya,kawan 2 macam iklan L0REAL :
"KeRaNa dIRimu BeGitu BeRHarGa..."

Tuesday, June 7, 2011

KeLuhaN Hati Se0raNg WaNiTa


Hawa,
Sedarkah engkau sebelum datangnya sinar Islam,kita dizalimi,hak kita dicerobohi,kita ditanam hidup-hidup.Tiada penghormatan walau secebis daripada kaum Adam,tiada nilaian di mata Adam.Kita hanya sebagai alat untuk memuaskan hawa nafsu mereka.Tapi kini apabila rahmat Islam menyelubungi alam apabila sinar Islam berkembang,darjat kita diangkat dan maruah kita terpelihara.Kita dihargai dan dipandang mulia dan mendapat tempat di sisi Allah sehingga tiada sebaik-baik hiasan di dunia ini melainkan wanita solehah.

Wahai Hawa,

Kenapa engkau tidak menghargai nikmat iman dan Islam itu?Kenapa mesti engkau kaku dalam mentaati ajaran-Nya,kenapa masih segan mengamalkan isi kandungannya dan kenapa masih waswas dalam mematuhi perintah-Nya?

Wahai Hawa,
Tangan yang menggoncang buaian bisa menggoncang dunia,sedarlah Hawa engkau bisa menggoncang dunia dengan melahirkan manusia yang hebat terdiri daripada soleh dan solehah.
Engkau bisa menggegar dunia dengan menjadi isteri yang taat serta memberi dorongan dan sokongan pada suami yang sejati dalam menegakkan Islam di mata dunia.Tapi Hawa jangan sesekali engkau cuba menggoncang keimanan lelaki dengan lembut tuturmu,dengan ayu wajahmu,dengan lenggok tubuhmu.

Jangan engkau menghentak-hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu.Jangan Hawa,jangan sesekali cuba menarik perhatian kaum Adam yang bukan suamimu kerana aku khuatir ia mengundang kemurkaan dan kebencian Allah tetapi memberi kegembiraan kepada syaitan kerana wanita adalah jala syaitan,alat yang dieksploitasikan oleh syaitan dalam menyesatkan Adam.

Hawa,
Andai engkau masih remaja,jadilah anak yang solehah buat kedua-dua ibu bapamu,andai engkau sudah bersuami jadilah isteri yang meringankan beban suamimu,andai engkau seorang ibu didiklah anakmu sehingga ia tidak gentar memperjuangkan ad-din Allah.

Hawa,
Andai engkau belum berkahwin,jangan engkau risau akan jodohmu.Ingatlah Hawa janji Tuhan kita,wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik.Jangan menggadaikan maruahmu hanya semata-mata kerana seorang lelaki.
Jangan memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu hanya untuk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki kerana engkau bukan memancing hatinya tetapi merangsang nafsunya.
Jangan memulakan pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana aku khuatir daripada mata turun ke hati,dari senyuman membawa ke salam,daripada salam cenderung kepada pertemuan dan daripada pertemuan...takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.

Hawa,
Lelaki yang baik tidak melihat paras muka.Lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya.Lelaki yang wara' tidak menilai wanita melalui keayuannya,kemanjaannya serta kemampuannya mengoncang iman mereka.
Tetapi Hawa,lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya,peribadinya dan ad-dinnya.Lelaki yang baik tidak menginginkan sebuah pertemuan dengan yang bukan muhrimnya kerana dia takut memberi kesempatan pada syaitan untuk menggodanya.
Lelaki yang wara' juga tidak mahu bermain cinta disebabkan dia tahu apa matlamat dalm sebuah hubungan antara lelaki dan wanita melalui perkahwinan.


Oleh itu Hawa,
Jagalah pandanganmu,jagalah pakaianmu,jagalah lkhalkmu dan kuatkan pendirianmu.Andai kata ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu,cukuplah hanya cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu.Biarlah hanya cinta kedua ibu bapamu yang memberi kehangatan kebahagiaan buat dirimu.Cukuplah sekadar cinta adik-beradik serta keluarga yang akan membahagiakan dirimu.

Hawa,

Cintailah Allah di kala susah dan senang kerana kau akan memperoleh cinta dari insan yang juga mencintai Allah.Cintailah kedua-dua ibu bapamu kerana kau akan memperoleh keredhaan Allah.Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga.

~n0vel RiNdu & AiR MaTa Di KtZi'0T~

Monday, June 6, 2011

Senyum Untuk Kelihatan Lebih Cantik!





Senyum adalah sesuatu yang mudah tetapi berat untuk diamalkan. Indahnya di dalam Islam, senyum merupakan suatu amal kebajikan kerana melakukannya merupakan suatu ibadah sedekah.

Berikut adalah kelebihan bersenyum :

1. Senyum menyebabkan kita kelihatan lebih cantik atau handsome! Betul tak?

2. Senyum mampu mengubah 'mood' kita kepada yang lebih positif dan bertenaga.

3. Senyum mengurang atau menghilangkan tekanan atau stress. Anda pernah cuba?

4. Senyum memantapkan sistem imunisasi badan kita. Maka badan kita akan lebih tahan terhadap penyakit.

5. Senyum menyebabkan anda kelihatan lebih muda! :D

Senyum-senyumlah selalu okey!

Bertudung vs Berfesyen


Menutup aurat satu syariat,
Kepada agama kita taat,
Hidup berkat pahala berlipat-lipat,
Di dunia selamat, di akhirat hebat.

Tutup aurat bukan suruh berselubung,
Sampai tak nampak muka dan hidung,
Yang faham tuntutan amatlah beruntung,
Taklah bersungut.. mulut pun muncung.

Bertudung bukan satu paksaan,
Ia lebih kepada keinsafan,
Selalunya nafsu lebih dikuasai syaitan,
Itulah pasal fesyen yang bukan-bukan.

Bertudung bergaya biarlah sempurna,
Tak menjadi bahan kutukan..tak pula menambah dosa,
Pun tak usahlah terlebih gaya,
Islam itu suka yang bersederhana.

Siapa kata kita tak boleh berwarna,
Tak caya cuba tengok pendakwah-pendakwah kita,
Ustazah tetap juga bubuh warna,
Taklah sampai nampak mengancam, tapi biarlah "bernyawa".

Kalau lah memang rasa nak berubah,
Pedulikan kata orang.. bukan dia yang dapat susah,
Asal niat, matlamat dan cara kita beristiqamah,
Lantak mereka lah kalau nak tergigit lidah.

Bersamalah kita mengkaji semula,
Pakaian kita yang bagaimana gayanya,
Andai betul belum bersedia,
Janganlah kita mencemar kesuciannya.

Andai di hati redha dan ikhlas,
Diwajah Nur terpancar jelas,
Walaupun bergaya tak berapa kelas,
Asalkan Tuhan tahu.. di akhirat pengorbananmu terbalas.

Saturday, April 30, 2011

..Berhati-hati..!

Kadangkala, tika diri ini menenangkan minda dari memikir2 perkara yg rumit ataupon merehatkan minda dari kerja rumah yg melelahkan, terlihat lah akan individu2 yg menyatakan diri mereka Muslimah meletakkan ganbar2 mereka pada page2 mereka.. tidak kiralah samada di Friendster, Myspace, mahupon blog sekalipun.. tidak lupa juga bg mereka yg menggunakan ym sebagai medium perhubungan... terbit rasa hairan di dalam hati ini.. dimanakah perginya rasa segan mereka..? tiadakah terbit rasa malu di hati mereka..?

ADA APA DENGAN GAMBAR..??

Baiklah... ana rase mungkin ramai yg membaca perkara ini merasa pelik..? Mungkin juga masing2 sudah memasang ayat bagaimana mahu melawan apa yang ana taipkan selepas ini.. ana amatlah berharap antunna (khususnya) semua membuka pintu hati masing2 dan bersedia untuk menerima apa yg ana mahu perkatakan selepas ini...

ana mulakan dengan persoalan..

Perlukah diupload gambar untuk totonan umum..? Mengapa..??

1.Supaya orang yg x kenal aku pon boleh kenal aku.

2.Supaya orang yg dh kenal aku boleh melihat aku selalu.

3.Supaya friendster aku jd kunjungan ramai...sbb ape..?

dan byk lagi ana rase....

jd.. di atas adalah sebahagian survey ana terhadap pemilik2 Friendster dan respon mereka...

KERANA GAMBARMU ITU BEGITU BERHARGA

Sedarlah wahai Muslimah... tidakkah kamu merasakan gambarmu itu sungguh berharga..? adakah kamu fikir wajahmu diciptakan semata2 untuk pandangan umum..??

Tak salah rasanya jika ana mengatakan ramai yg bangga meletakkan gambar dgn niat mahu mempertontonkan kecantikan yg telah dikurniakan Allah kpdnya..

Adakah kamu fikir kebarangkalian gambarmu itu dijadikan bahan bg Muslim meruntuhkan IMAN mereka..? Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang Muslim..?? Dikira 'beruntunglah' jika begitu.. tidak kurang juga yg hanya menjadi modal umpatan bg lelaki2 yg mengenali kamu..? Adakah kamu tahu apa yang mereka bualkan dibelakang kamu..? Jika kamu tahu, cuak kamu nk mengupload gambar kamu di alam maya ini..

Diingatkanlah juga kpd kamu bahawa kemudahan sekarang semakin canggih hari demi hari...

Tidakkah kamu igt bahawa gambar2 di alam maya ini boleh di'save' dgn sng dgn hanya menekan bahagian kanan tetikus dan mengelik pd Save As sahaja boleh menjadikan gambarmu itu diabadikan di dlm komputer sang lelaki... Apa yang perlu dirisaukan sebenarnya bagi mereka yg mmg mahukan kecantikan mereka ditunjuk2..?

INGAT..!! dengan kemudahan sekarang.. dgn mudah gambarmu itu di'edit' oleh mereka yg tidak bertanggungjwab dengan menggunakan Photoshop,Fireworks, dan lain2.. Hanya dengan satu kesilapan sahaja, jangan terkejut jika gambarmu secara tiba2 terpampang besar pd skrin website yg tidak sepatutnya.... Adakah ketika itu kamu mampu lg berbangga..? Apa yg mampu anda lakukan ketika itu..?? Hanya merintih x tentu pasal sahaja atas kesilapan yg dilakukan olehmu sendiri...

(jaga2..!! ana juga seorang yg boleh dikatakan mahir dlm adobe photoshop ini.. hehehe...)

MUSLIMAH DAN GAMBAR

Perlu ana tekan kan di sini bahawa ana bukanlah musuh2 kamu semua, bukanlah mahu mengaibkan ataupon menghentam antunna semua.. tp ana adalah saudara seislam mu yg enggan melihat wajah2mu menjadi tontonan umum... tidak rela melihat mukamu dipaparkan sewenang2nya di alam maya.. Meskipun antunna sudah lengkap menutup auratmu..

namun tatkala fitnah mengundang, muka tetap dikategorikan sebagai aurat ..

Sebenarnya perkara ini telah dijelaskan dalam post yg terdahulu..Keluhan Buat Kaum Hawa

Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang lelaki..? Perosak ketaqwaan seorang Muslim..?? dan lebih teruk lg menjadi Anak Panah syaitan..??

Ini semua bukanlah satu rekaan semata2... Sabda Nabi: Perempuan itu boleh menjadi sebaik2 anak panah bg syaitan....(mafhum)

Sedarlah muslimah/akhowat.. sudah tiba masanya antunna sedar bahawa wajahmu itu hanya Halal dilihat berkali2 oleh mereka yg btol2 layak sahaja.. tidak perlulah berbangga dgn apa ygtelah Allah anugerahkan kpdmu dgn menggunakanya sbgi Anak panah kpd syaitan..Na'uzubillah..!! Jika kamu semua tetap tidak mahu membuang gambarmu dr alam maya ini dgn seribu satu alasan... hanya satu pesan ana... BERHATI2LAH...!!

-c0py drpd FB-

Wednesday, April 27, 2011

adakah lebih baik...

adakah lebih baik..
andai diri ini..

tidak pernah hadir dlam hidupmu..?
tidak pernah wujud.. dlm kehidupanmu..?
...
krn kehadiranku spt duri..
yang sering kali menyakiti..

maafkanlah aku..
krn aku hnylah manusia yg lemah sifatnya..

Sunday, April 17, 2011

Aku hanya wanita biasa..~

Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak. Terima kasih kerana telah memilihku di antara ribuan bidadari di luar sana yang siap untuk kau pilih. Padahal kau begitu tahu, aku hanya wanita biasa, yang sangat jauh dari sempurna. Kerananya ku ingin kau tahu, aku bukan wanita yang sempurna, aku begitu banyak kekurangan. Maka ketahuilah.

Kepadamu yang akan memilihku kelak…

Aku tak sebijak bonda Khadijah, kerananya ku ingin kau tahu, aku bisa saja berbuat salah dan begitu membebalkan. Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku, jangan marah padaku, nasihati aku dengan hikmah, kerana bagiku kaulah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu.

Duhai kau yang telah memilihku kelak.. Ingatlah, tak selamanya aku dapat tampak cantik di matamu, ada kalanya aku akan begitu kusam dan jelek. Mungkin kerana aku begitu sibuk di dapur, menyiapkan makan untuk kau dan malaikat-malaikat kita nanti Insya’Allah. Maka aku akan tampak kotor dan berbau asap. Atau kerana seharian ku harus membenahi istana kecil kita, agar kau dan malaikat kita dapat tinggal dengan nyaman dan sihat. Maka mungkin aku tak sempat berdandan untuk menyambutmu sepulang bekerja.

Ataukah kau akan menemukanku terkantuk-kantuk saat mendengar keluhan dan ceritamu, bukan kerana aku tak suka menjadi tempatmu menumpahkan segala rasamu, tapi kerana semalam saat kau tertidur dengan nyenyak, aku tak sedetik pun tertidur kerana harus menjaga malaikat kecil kita yang sedang menangis, dan ku tahu kau letih mengais rezeki untuk kami maka tak ingin ku mengusik sedikit pun lelapmu. Jadi jika esok pagi kau mendapatiku begitu letih dan ada lingkaran hitam di mataku, maka tetaplah tersenyum padaku, kerana kau adalah kekuatanku.

Padamu yang menjadi nahkoda dalam hidupku kelak…

Ketahuilah, aku tak sesabar Fatimah, ada kalanya kau akan menemukanku begitu marah, menangis dan tak terkontrol, bukan kerana ku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa, aku juga perlukan tempat untuk menumpahkan beban di hatiku, tempat untuk melepaskan penatku, dan mungkin saat itu aku tak menemukanmu, atau kau begitu sibuk dengan pekerjaanmu, maka bersabarlah, yang ku perlukan hanya pelukan dan belaianmu. Kerana bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku.

Ataukah ada kalanya tanganku akan mencubit dan memukul pelan si kecil kerana lelah dan penatku di tambah rengekannya yang tak habis-habisnya. Sungguh bukan kerana ku ingin menyakitinya, tapi kadang aku kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan membentakku kerana telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu ku tau kau selalu menghargai semua yang ku lakukan untuk kalian, dan kau akan menemukanku menangis menyesali perlakuanku pada malaikat kita, dan aku akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang ku berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi.

Padamu yang menjadi imam dalam hidupku kelak…

Ketahuilah, aku tak secerdas Aisyah. Maka jangan pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arah-Nya, walau kadang aku begitu bebal dan bodoh, tapi jangan pernah letih mengajariku. Jangan segan membangunkanku di sepertiga malam untuk bersamamu bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih. Jangan letih mengingatkanku untuk terus bersamamu mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah. Bimbing tanganku ke JannahNya, agar kau dan aku tetap bersatu di dalamnya.

Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku…

Seiring berjalannya waktu, kau akan menemukan rambutku yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai keriput. Tanganku yang halus akan menjadi kasar. Dan kau tak akan menemukanku sebagai wanita cantik, yang kau khitbah puluhan tahun yang lalu. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu. Maka jangan pernah berpaling dariku. Kerana satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah iaitu rasa cintaku padamu.

Ketahuilah… Tiap harinya, tiap jam, minit dan detiknya, telah aku lewati dengan selalu jatuh cinta padamu. Maka, cintailah aku, dengan apa adanya aku. Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna. Maafkan aku kerana aku bukan puteri. Aku hanya wanita biasa.

~ Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita ~..... Renung2 kan la wahai Kaum Hawa...

Malam pasangannya siang,
Jaga pasangannya tidur,
Rajin pasangannya malas,
Dan lelaki pasangannya perempuan.

Kerana perempuan adalah
pasangan kepada lelaki,
maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita
itu dapat memikat hati lelaki.

Bila berkata tentang terpikat,
maka ia ada hubung kait dengan nafsu.
Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,
ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.

Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman.
Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah
Allah dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.

Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.
Simbol apa, semua orang tahu.
Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika
tidak dikawal dengan iman.
Maka mata lelaki ini selalu menjalar
apabila terlihat seorang perempuan.

Setiap bentuk badan seorang
perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki
dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu.
Apabila seorang lelaki terlihat seorang
perempuan, maka perkara pertama yang akan
dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan.
Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh
seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.

Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya.
Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka
mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat
bentuk lehernya,
maka wajiblah wanita itu menutup lehernya.
Maka mata lelaki itu akan turun lagi
melihat bentuk payu daranya,
maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk
payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.

Setelah itu mata lelaki akan
turun lagi melihat
bentuk ramping pinggangnya,
maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak
bentuk pinggangnya,
maka mata lelaki itu akan melihat pula akan
bentuk punggungnya,
maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya
agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan
lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya,
maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain
yang agak ketat sehingga terlihat bentuk
pehanya walau sedikit,
maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan
bentuk kakinya pula,
maka janganlah wanita itu BERSELUAR, kerana
terus-terang pihak lelaki bercakap, walau
muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh,
jika beliau memakai seluar,walau nampak besar
sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara
sepontan, entah tak tahu Kenapa?

Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak
akan bentuk kakinya,
maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya,
maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki
itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan
melabuhkan kain, atau memakai stokinyg warnanya
jangan sesekali berwarna kulit perempuan,
maka mata lelaki ini akan kembali ke atas,
akan melihat pula bentuk tangan wanita itu,
maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan
tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.

Maka wahai lelaki,
janganlah pula kamu melihat mukanya,
kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika
kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.
Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang
cantik akan menimbulkan fitnah,
maka berpurdahlah kamu,
jika itu lebih baik untuk kamu.

Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis
penyakit,iaitu mata
lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika
ia terlihat warna yang menyerlah atau terang
jika ianya berada pada perempuan.

Maka oleh itu wahai perempuan, tolonglah jangan
memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat.
Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami.
Itulah wahai muslimah, jika anda semua ingin tahu
apakah dia mata lelaki itu, dan perlu
diingatkan, jika semua aurat telah ditutup,
jangan anggap tugas kita telah selesai, perlulah
pula kita menjaga kehormatan diri masing2,
jangan keluar seorang2,keluarlah dengan
mahram, atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar
tidak diganggu gangguan luar, mata lelaki pula
janganlah menjalar langsung kepada muslimah,
walau muslimah itu telah menutup aurat,
insyaAllah selamat dunia akhirat.

Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu
dan jagalah kemaluanmu".
Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya,
sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung
masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum
lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak
mencuri2 melihat wanita muslimah, kerana ia
dilarangi oleh Allah SWT.

Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat.
Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri..
Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga…

Saturday, April 16, 2011

a christian man asked a muslim man.....

A Christian man asked a Muslim man why Muslim women cover their hair and body. The Muslim man smiled and pulled out 2 sweets from his pocket. He opened the first one and kept the other one closed in its wrapper. He threw both sweets onto the dusty floor and asked the Christian man, "Which Sweet would you pick?" The man replied, "The Covered one!" The Muslim man replied, "That's how we treat our Muslim women."

Saturday, March 19, 2011

Sumimasen,sahabatku...~

Maafkan aku, sahabat….

Sungguh aku bersyukur ALLAH Mempertemukanku denganmu, sahabat…

Karena ALLAH banyak Memberiku pelajaran melalui sikapmu

Maafkan sahabatmu yang khilaf ini
Telah banyak perkataan dan sikapku yang mungkin telah membuatmu kecewa dan kesal terhadapku

Karena inilah sahabatmu
Hanya sesosok manusia lemah yang penuh khilaf

Jangan pernah mengharapkanku sebagai seorang sahabat yang sempurna

Jangan pernah mengharapkanku sebagai seorang sahabat tanpa salah

Jangan pernah mengharapkanku sebagai seorang sahabat yang selalu ada di sampingmu

Karena sekali lagi inilah sahabatmu
Yang penuh dengan kelalaian

Aku mohon kepadamu, ketika aku jatuh,
jangan biarkan dirimu jatuh bersamaku

Aku ingin dirimu tetap berada di atas sana
Hingga suatu saat dirimu dapat mengangkatku dari atas

Sungguh tidak ada niat untuk membuatmu kecewa atas diriku
Aku hanya ingin mengatakan yang sejujurnya

Aku tak ingin dirimu tertipu
Aku tak ingin dirimu terlena
Aku tak bisa membiarkan dirimu berharap kepadaku
Aku tak bisa membiarkan dirimu bergantung kepadaku

Sahabat, inilah aku, seorang manusia yang jauh dari sempurna
Tolong, jangan berharap atau bahkan bergantung pada diriku

Aku tak bisa memberi apa yang kau inginkan
Aku tak bisa menjamin kebahagiaanmu
Aku tak bisa terus berada di sampingmu

Berharaplah pada RABB yang Maha Sempurna
Bergantunglah pada RABB yang Maha Agung
Kelak kau akan bertambah kuat
Karena kau telah berpegang teguh pada tali ALLAH yang tak akan pernah putus

ALLAH yang akan Menguatkanmu
ALLAH yang akan Menyokongmu
ALLAH yang akan Membantumu
ALLAH yang akan Berada di sampingmu
ALLAH yang akan Menjamin hidupmu

Bukan manusia seperti diriku…

Doa yg diulang-ulang


hermm..kalau xnampak tulisan kat gmbr tu,klik je kt gmbr tu,insyaAllah blh nampk dgn lebih jelas ..

Sabar Itu Perlu Setiap Masa

Sabar... satu perkataan ringkas yang memberi impak yang besar pada diri manusia. Sifat sabar ini berjaya 'memandu' tindakan manusia dalam kehidupan seharian. Adanya sifat sabar ini membolehkan ramai manusia hidup dalam keadaan aman damai seperti sekarang.

Dengan sifat sabar ini, seorang guru mampu terus menjadi seorang guru walaupun berhadapan dengan ragam pelajar yang bermacam-macam karenah.

Dengan sifat sabar ini, seorang ibu mampu membesarkan anak-anak yang ramai walaupun ketika kecil, anak-anak biasanya sangat nakal dan tidak mendengar kata kerana mereka masih tidak mengerti kata-kata ibunya.

Dengan sifat sabar ini, hubungan persahabatan terus berkekalan walaupun kadang-kadang dalam bersahabat, kita selalu diuji dengan sikap rakan yang mengundang rasa kecil hati.

Dengan sifat sabar ini, ramai manusia telah berjaya menjadi orang hebat kerana berjaya melalui pelbagai kesusahan ketika menuntut ilmu.

Dengan sifat sabar ini juga, suami dan isteri terus bahagia menjalani kehidupan walaupun setiap pasangan biasanya akan diuji sepanjang berada di alam rumah tangga. Kata orang, 'sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula suami isteri'.

Cuba kita bayangkan situasi dimana sifat sabar ini sudah tidak ada langsung dalam diri manusia, walaupun sekelumit.

Tanpa sifat sabar, bilangan guru akan berkurang kerana ramai orang yang tidak sanggup lagi menjadi guru untuk melayan karenah pelajar yang kadang-kadang mengundang rasa marah dan sedih di hati.

Tanpa sifat sabar, anak-anak kecil akan membesar dalam keadaan yang tegang tanpa kasih sayang kerana tidak ada lagi sifat sabar dalam diri ibu bapa dalam sepanjang membesarkan anak-anak kecil yang masih tidak mengerti.

Tanpa sifat sabar, hubungan persahabatan tidak lagi seindah yang dirasakan sekarang kerana setiap orang tidak dapat bersabar lagi dengan sikap rakan masing-masing dan tiada lagi sifat sabar dalam diri yang mendidik hati berlapang dada dan saling memaafkan.

Tanpa sifat sabar, tiada lagi lahirnya orang-orang hebat kerana semua orang tidak sanggup menghadapi kesukaran ketika belajar dan berputus asa saat-saat diuji dengan kesukaran.

Tanpa sifat sabar, alam rumah tangga tidak akan bertahan lama kerana tiada lagi sifat sabar dalam diri pasangan masing-masing untuk bertolak ansur antara satu sama lain.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

Maka bersabarlah (wahai Muhammad terhadap ejekan golongan yang kafir itu), dengan cara kesabaran yang sebaik-baiknya. (Surah Al-Ma'aarij:ayat 5)

Ya, saya suka ayat ini. Ketika sedang menahan marah dan menahan sedih, ayat ini benar-benar memberi motivasi kepada saya. Bagaimana Allah memerintahkan kita untuk bersabar, malah bersabar dengan kesabaran yang baik.

Sememangnya dirasakan sabar ini merupakan sesuatu yang sangat perit sehingga kadang-kadang hati kita mengeluh.

" Asyik sabar je, penat dah sabar ni!"

Kita tidak perlu fikirkan lagi, mengapa kita bersabar dan berapa kali kita bersabar dalam hidup ini kerana saya ingin mengajak anda melihat apa yang dapat kita peroleh dari sifat sabar ini.

Apabila kita bersabar, kita sebenarnya dianugerahkan satu rasa yang tidak semua orang mampu merasainya, iaitu rasa ketenangan. Ketenangan ini bukan semua orang mampu merasainya melainkan orang-orang yang menjalani kehidupan mengikut apa yang Islam anjurkan. Percayalah dengan sifat sabar ini, dalam keadaan tidak sedar kita telah menyelamatkan banyak hubungan persahabatan daripada terputus, dengan sifat sabar ini kita boleh hidup aman damai seperti sekarang, dengan sifat sabar ini kita menjadi dewasa sehingga kini. Lihatlah betapa besarnya impak sabar untuk menjadi kehidupan harmoni.

Untuk anda yang sedang diuji, dalam hati ini hanya ada dua pilihan, sama ada nafsu ataupun iman. Jika menang nafsu, maka kalahlah iman, jika menang iman maka musnahlah nafsu. Kita yang perlu menilai dan memilih. Apabila diuji, kita mahu memilih nafsu untuk terus marah, atau kita memilih pilihan yang paling tepat iaitu iman dan sabar. Lihat pada impaknya, jika kita memilih untuk marah, hati kita akan dikuasai rasa marah yang menghilangkan rasa tenang, malah boleh jadi kita bertindak diluar batas fikiran kita yang akhirnya memberi kesan negatif pada kehidupan kita ketika itu. Namun, jika kita memilih untuk bersabar, insyaAllah kita diberi ketenangan untuk membantu kita mengambil tindakan yang tidak memburukkan lagi keadaan.

Saya bagi satu contoh yang mudah. Ditakdirkan anda terpaksa menjalani kehidupan dengan seorang rakan yang sangat pentingkan diri sendiri. Setiap tindakannya pasti memberi kebaikan pada dirinya dan kita sentiasa menjadi mangsanya. Setiap perbuatan dan kata-katanya sentiasa membuat kita berkecil hati. Disini, anda hanya ada dua pilihan, memilih untuk terus bersabar dan bertahan sepanjang anda menjalani kehidupan dengannya, atau anda memilih untuk bermasam muka dengannya akibat sakit hati yang menguasai diri. Jika anda memilih untuk bersabar, anda mampu menjaga keharmonian persahabatan dengannya, namun jika anda memilih untuk bermasam muka, pastinya memberi kesan yang tidak baik dalam hubungan persahabatan itu sendiri.

Namun sahabat, perlulah kita ingat bahawa kita ini manusia, kita bukan malaikat untuk terus menjadi sempurna di mata orang lain. Sabar manusia itu ada juga batasnya dan kadang-kadang orang yang paling banyak bersabar, sekali dia 'meletup' huru-hara jadinya. Oleh itu, perlunya fungsi kita meletakkan diri kita ditempat orang lain. Malah jika kita jenis yang pentingkan diri sekalipun, sebelum bertindak, kita perlu berfikir bagaimana rasanya jika kita berada ditempat orang yang teraniaya itu.

Sebelum kita bunuh orang, cuba kita bayangkan diri kita menjadi orang yang dibunuh itu.

Sebelum kita melemparkan kata-kata yang mampu mengguris hati orang lain, cuba bayangkan diri kita yang dilemparkan kata-kata itu.

Jika kita mampu meletakkan diri kita ditempat orang lain, saya yakin manusia tidak akan menzalimi sesama manusia lagi.

Sabar itu bukan perlu pada waktu-waktu tertentu sahaja, tetapi ia perlu setiap masa dan dimana jua kerana hidup kita tidak pernah lari dari diuji dengan pelbagai jenis dan bentuk ujian. Teruskan langkah dalam kehidupan ini tanpa menoleh ke belakang lagi, kerana di depan sana ada syurga menanti kita. Cubalah memahami untuk diri kita difahami, cubalah bertolak-ansur, supaya orang lain juga mudah bertolak ansur dengan kita. Janganlah sentiasa mencari salah orang lain, supaya orang lain tidak mencari salah kita. Nasihat ini untuk diri saya sendiri, dan juga untuk kamu wahai sahabat.

Friday, March 18, 2011

Percaya atau tidak.?? 'ala kaifak..

tahukh anda bhwa Lady Gaga adlh tok0h freemas0n mnakala Justin Bieber adlh tok0h illuminati0n?kthuilh bhw mrk ni adlh tok0h kpd agama yg mnyembah syaitan(dajjal) yg dilaknat Allah...di bwh ni ad bbrp klip vide0 tntg di0rg...tgk jgn xtgk..!


video

lgu baby..?
video



ni psl lady gaga..jgn t'kejut...
video

percaya atau tidak..? 'ala kaifak( it's up 2 u )

Thursday, March 17, 2011

ILMU penyuluh hidup,AMAL bekalan perjalanan & AKHLAK hiasan jiwa & peribadi menuju destinasi AKHIRAT yang sudah pasti..~

Wednesday, March 16, 2011

Mukjizat disebalik BISMILLAH


BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz ‘BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM’ yang bermaksud ‘Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.’

KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail..

2. ‘ BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. ‘(Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (QS. AL Muddatsir: 30).Ibnu Masud berkata: ‘ Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. ‘

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ‘ Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. ‘

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.


at-10-ti0n....

As u can see a huge earthquake tsunami that hit japan 8.9 on the richter scale..All the earthquakes mentioned in the Quraan have already happened..As a muslim its time 4 us 2 pray 4 forgiveness..Focus on our deen n turn to Allah b4 its 2 late..You might just read this n think "0h Well"..But when the time comes and its 2 late..u can't say "0h Well"..You'll cry to Allah n beg him 4 forgiveness....