Thursday, May 31, 2012

Apabila MALAS bersuara

Orang kata aku jahat
Aku tak kisah
Orang mengumpat pasal aku
Aku tak peduli
Orang marahkan aku sebab rosakkan hidup orang
Aku buat tak tahu sudahlah
Tapi lama-kelamaan pedih ulu hatiku
Kesal campur simpati
Peluang ini aku guna agar orang yg kutuk aku sedar dan insaf
Aku MALAS anak LIAT
Tak pernah terlintas untuk goda korang semua
Perasan je lebih!
MALAS sebenarnya MALAS nak tulis banyak-banyak
Sebabnya MALAS
MALAS tahu korang gerenti MALAS nak baca
Di sini MALAS ingin buat rayuan
Tolong jangan salahkan MALAS
Jangan sebut nama MALAS lagi.
MALAS,MALAS nak dengar!
MALAS tak larat!
MALAS pun ada perasaan
Bapa MALAS,LIAT pun tak mampu nak kata apa dah.
Sebabnya dia LIAT dan MALAS
Teruk kan?

Ampunkan MALAS,bapa
Buat kalian,jangan tuduh MALAS sembarangan
MALAS tak bersalah
Kalian yang berdosa!
MALAS dah lali
Jadilah musuh MALAS
MALAS rela sendiri daripada menyusahkan hidup kalian
Kalian boleh bersahabat dengan RAJIN
RAJIN memang baik
Dia boleh bagi apa yang kalian nak
MALAS tak boleh!
Lepaskan MALAS
Relakan MALAS pergi...~

Karya:Li Shu Shiwan
(Majalah Al-Am!r edisi 20/2011)
(31/5/12 , 11.59p.m)

No comments: